Klasa VII
LEKCJE JĘZYKA POLSKIEGO- KLASA 7
*wszystkie lekcje powinny być wydrukowane i wklejone do zeszytu
Lekcja 1 – dn.12.03.2020r.
Temat: „Cześnik – wulkan, aż niemiło”- poznajemy bohatera komedii Zemsta Aleksandra Fredry
1. Zapoznaj się z biografią Aleksandra Fredry i wstępem do komedii. Sporządź notatkę.
Aleksander Fredro: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Definicja komedii, jako rodzaju literackiego: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. Uzupełniaj zdanie:
Wśród pierwszoplanowych bohaterów komedii Aleksandra Fredry Zemsta występują: ................................. ,...................................... .
3. Informacja o bohaterach i ich znaczących imionach. Milczek to człowiek małomówny, milczący. Słowem, od którego pochodzi nazwisko Raptusiewicz jest raptus.
4. Sprawdź znaczenie słowa „raptus”. Porównaj definicje tego słowa z dwóch różnych źródeł:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5.Wyszukaj cytaty w tekście lektury, które najlepiej charakteryzują bohatera i uzupełnij tabelę:
|
Perypetie Cześnika |
Akt/scena |
Słownictwo przydane do charakterystyki postaci |
1. |
rozterki duchowe Cześnika …………………………………………... …………………………………………… …………………………………………… |
akt I/sc. 1 |
|
2. |
Papkin w roli swata z wizytą u Podstoliny …………………………………………... …………………………………………… …………………………………………… |
akt I/sc. 2 i 4 |
|
3. |
przygotowanie do zburzenia muru granicznego …………………………………………... …………………………………………… …………………………………………… |
akt I/sc. 5 i 7 |
|
4. |
próba uwolnienia Wacława „pojmanego” przez Papkina …………………………………………... …………………………………………… …………………………………………… |
akt II/sc. 1
|
|
5. |
dostarczone przez Papkina wyzwanie Rejenta na pojedynek …………………………………………... …………………………………………… …………………………………………… |
akt II /Sc. 9, akt III/sc. 4 |
|
6. |
próba napisania listu miłosnego pod dyktando Cześnika …………………………………………... …………………………………………… …………………………………………… |
akt IV/sc. 5 |
|
7. |
zakończenie sporu między Cześnikiem a Rejentem …………………………………………... …………………………………………… …………………………………………… |
akt iv/sc. 13 |
|
6.Język polski wzbogacił się dzięki tekstom Fredry, w których odnaleźć możemy wiele frazeologizmów.
Połączcie, na zasadzie dobieranki, sformułowania z ich znaczeniami:
ü Dam ci bratku konia z rzędem.
ü Miejże człeku Boga w duszy.
ü Cóż u czarta!
ü Prawem kaduka.
- do diabła
- sowicie zapłacić, wysoko kogoś nagrodzić za coś, co było bardzo trudne, wręcz niemożliwe do wykonania
- bądź miłosierny
- niezgodnie z prawem
Lekcja 2- dn. 13.03.2020r.
Temat: O roli tekstu pobocznego, czyli po co autorzy wzbogacają swój tekst didaskaliami.
- Zamień wyróżnione wyrazy synonimami:
W domu Tomka rozegrał się dramat.
……………………………………………………….............
Dramat polegał na braku dobrego/korzystnego rozwiązania.
……………………………………………………….............
Obejrzałam dramat w reżyserii Grzegorza Jarzyny.
……………………………………………………….............
Nie lubię telewizyjnych dramatów.
………………………………………………………............
- Dokończ zdania:
W drugiej scenie pierwszego aktu uczestniczą: …….….………..…. Ich rozmowę nazywamy………………… W scenie trzeciej występuje sam Papkin, jego wypowiedź to ……................................ Tekst główny Zemsty tworzą zatem ………………….….
i ……………........
- Przeczytaj tekst napisany kursywą, poprzedzający scenę pierwszą aktu pierwszego.
Do kogo adresowany jest tekst poboczny?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Uzupełnij tabelkę, tym razem fragmenty tekstu pobocznego pochodzą z różnych scen:
Cytat |
Czego dotyczą informacje zawarte w tekście pobocznym |
Osoby odpowiedzialne za realizację wskazówek autora |
„ironicznie” , „głośno”
|
|
|
Papkin „chwytając sakiewkę”
|
|
|
„zamykając drzwi”
|
|
|
„sala w domu Cześnika. Stoły po obu stronach. W głębi przybijają gierlandy.” gierlandy – girlandy- dekoracje, ozdoby |
|
|
„stoi trzymając dwie karabele”
|
|
|
„Cześnik w białym żupanie bez pasa i w szlafmycy” |
|
|
„uderzając w stół”
|
|
|
5. W słowniku poprawnej polszczyzny i słowniku języka polskiego sprawdź znaczenie oraz właściwości odmiany wyrazu didaskalia. Odmień wyraz (występujący tylko w liczbie mnogiej) przez przypadki.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
***Stosując metodę niedokończonych zdań proszę dokończyć wypowiedzi:
Podczas lekcji zrozumiałem, że na sukces przedstawienia teatralnego mają wpływ aktorzy. Moim zdaniem bardzo dużo zależy też od…………………..
Lekcja 3 i 4 dn. 17.03.2020r.- 18.03.2020r.
Temat: Odkrywamy prawdziwe oblicze mistrza autopromocji - Papkina
1. Proszę wypisać najważniejsze cechy Papkina: symbolika nazwiska, sposób ubierania się i mówienia.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Dopisz do cytatów cechy, jakie przypisuje sobie Papkin:
CYTAT |
CECHY |
„Jestem Papkin, lew Północy”. |
|
„Jutro cały zamek zburzę”. |
|
„Giną za mną te kobiety!”. |
|
„Mina tęga… Głowa w górę, a wejrzenie”. |
|
„Bom jest jeździec doskonały”. |
|
„Jemu oddam Podstolinę”. |
|
Malowidło nieco stare”. |
|
„Ledwie żyję. Każ dać wina!” |
|
„Każdy siebie ma na względzie, |
|
A drugiego za narzędzie”. |
|
3. Dokonaj charakterystyki bezpośredniej Papkina w 5 zdaniach.
np. Papkin pragnie, aby inni cenili jego: odwagę, pewność siebie, waleczność, spryt, przedsiębiorczość.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Obejrzyj dwa fragmenty filmu „Zemsta” w reżyserii Andrzeja Wajdy: czołówki
(0,22- 1 min.) oraz bitwy o mur graniczny (18,04-21 min.).
https://www.youtube.com/watch?v=el0PtDvg2AE
Oglądając wybrane sceny, sporządzamy notatkę odpowiadając na pytania:
ü W jaki sposób reżyser sportretował Papkina w czołówce filmowej?
ü Co robi Papkin podczas kłótni Raptusiewicza z Milczkiem? Jak zachowuje się, gdy zostaje sam na placu boju?
ü Na czym polega komizm oglądanej sceny
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Odpowiedz na pytanie: co powinien zrobić Papkin, aby zyskać szacunek innych bohaterów komedii? Dokończ wypowiedź (możesz wykorzystać zaproponowane słownictwo):
Papkinie, jesteś zabawny, ale …
weź, zacznij, mów, postępuj, nie okłamuj, pamiętaj…
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Lekcja 5 i 6 dn. 19. 03. 2020r.
Temat: Zdanie złożone- przypomnienie i utrwalenie wiadomości.
***Proszę wejść na podaną stronę: https://epodreczniki.pl/a/przydawki-okoliczniki-i-dopelnienia-wzbogacaja-wypowiedzenia/DfSuGuhPC i wykonać wszystkie ćwiczenia w zeszycie.
Lekcja 7 i 8 dn. 20.03.2020r. 24.03.2020r.
Temat: Inne części zdania- wykresy zdań złożonych.
Proszę zapoznać się z informacjami zamieszczonymi na stronie https://epodreczniki.pl/a/o-innych-czesciach-zdania---dopelnienie-okolicznik-przydawka/D1E4MWzfQ i wykonać w zeszycie ćwiczenia 1-5.